Branża poligraficzna nieustannie się rozwija, dlatego produkty z tej oferty są coraz bardziej urozmaicone i atrakcyjne pod względem wizualnym. Widać to doskonale na przykładzie firmowych katalogów, które odznaczają się nietypową estetyką druku. Zobaczmy, jak różne techniki druku wpływają na wgląd materiałów drukowanych. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze metody uszlachetniania druku.
Czym jest uszlachetnienie druku
Zacznijmy jednak od uszlachetniania – najkrócej mówiąc, uszlachetnianie sytuuje się na pograniczu sztuki drukarskiej oraz introligatorskiej. W praktyce poligraficznej oznacza to nanoszenie na podłoże już zadrukowane lub jeszcze niepokryte farbą drukarską materiałów i substancji, które wpływają na zróżnicowanie walorów wizualnych papieru. Dodatkowo także podłoże może być uszlachetnione specyficznymi metodami.
Uszlachetnienie stosuje się po to, by:
- nadać specyficzny wygląd drukowanym materiałom,
- podnieść estetykę powierzchni drukowanych,
- zwiększyć odporność materiałów drukowanych na czynniki mechaniczne prowadzące do ścierania i rozciągania,
- zwiększyć odporność zadrukowanych powierzchni na działanie czynników środowiskowych, jak: wilgotność, promieniowanie UV, utlenianie.
Dzisiejsze techniczne możliwości dają nam ogromny potencjał kreatywny – to widać na naszych wydrukach.
Katalogi z uszlachetnionym papierem
Część naszych Klientów jako sposób uszlachetnienia wyglądu swoich firmowych katalogów wybiera zmianę klasycznych parametrów papieru drukarskiego, odbywa się to przez nadanie kartom katalogowym różnych cech fizycznych:
- różnej grubości,
- wycięć i zagięć,
- faktury,
- zapachu.
Można tez wybrać papier z metalicznym połyskiem lub matowy. Popularną metodą wykrawania w arkuszu papieru jest sztancowanie. Do jego wykonania potrzebną są specjalistyczne, precyzyjnie tnące maszyny. Często sztancowanie spotykamy w książeczkach dla dzieci.
Katalogi z uszlachetnionym drukiem
Obecnie w branży poligraficznej najpowszechniej stosuje się 6 technik uszlachetniania druku. Tu omówimy, czym się one charakteryzują i jaki efekt pozwalają uzyskać.
- Foliowanie – inaczej nazywane laminowaniem; polega ono na powleczeniu papierowej płaszczyzny folią, czyli laminatem: błyszczącym, matowym, metalizowanym, holograficznym, barierowym, odpornym na zarysowania lub strukturalnym. Ciekawy efekt daje folia typu soft touch, która sprawia wrażenie aksamitnej w dotyku powierzchni. Cały proces powlekania, w zależności od wybranego uszlachetnienia, odbywa się na zimno bądź na gorąco.
- Lakierowanie UV – technika pozwalająca na uzyskanie powierzchni o idealnym połysku. Obecnie najczęściej stosuje się lakierowanie wybiórcze, które polega na naniesieniu lakieru tylko na wybrane elementy wydrukowanej grafiki. Do wyboru mamy tu lakiery: połyskowe, matowe, perłowe, brokatowe, strukturalne, fluorescencyjne, a także zdrapkowe, zapachowe raz termoaktywne, czyli reagujące na zmianę temperatury.
- Hot-stamping – inaczej określa się go jako: srebrzenie lub złocenie; wybrana folia nanoszona jest na druk w wysokiej temperaturze, ponieważ to właśnie pod wpływem ciepła odbywa się odwzorowanie matrycy. Do dyspozycji mamy szeroki wybór kolorów folii, dzięki którym uzyskujemy efekt ekskluzywności.
- Kalandrowanie – pozwala na wykonanie trójwymiarowej struktury typowej dla płótna czy skóry krokodyla. Cały proces przypomina wyciskanie wzoru na zadrukowanej płaszczyźnie.
- Tłoczenie – to jedna z najstarszych technik, dzięki której odciskamy wybrany wzór na arkuszu zadrukowanego papieru, który będzie wyglądem przypominał płaskorzeźbę wykonaną na papierze. Do wyboru mamy tłoczenia wypukłe i wklęsłe.
By firmowe katalogi prezentowały się efektownie, poszczególne techniki można ze sobą łączyć – na przykład kalandrowanie z lakierowaniem czy foliowaniem. Uszlachetnianie druku stało się więc kreatywnym sposobem promowania marek, dla których istotny jest potencjał wizualny – w ten sposób ozdabiamy katalogi kosmetyczne, meblowe czy akcesoryjne.
*
W poprzednim wpisie omawialiśmy to, jak w TMT Creative Group powstają zaproszenia – przeczytaj artykuł Zaproszenia – co trzeba wiedzieć o ich estetyce.